Smartlog v3 » Nødblog » Konservative Majbritt Mamsen: Mine børn skal ikke spise halal
Opret egen blog | Næste blog »

Nødblog

Uriasposten midlertidigt lammet af spam...

Konservative Majbritt Mamsen: Mine børn skal ikke spise halal

7. Feb 2006 23:55, Uriasposten

I dagens JP København forlyder det at der nu igen vil komme svinekød i kommunes 49 skoleboder. Et skridt på vejen, men sagen skal naturligvis vendes om som de konservatives gruppeformand her udtrykker det.

Det kan ikke være rigtigt, at mine og andre børn skal spise mad, der er blevet slagtet med en fremmed religions ritualer. Som minimum bør vi kunne tilbyde svinekød eller andet kød, der ikke er halalslagtet, til de børn, som ikke har muslimsk baggrund,« siger Majbritt Mamsen."

 

Kommentarer

  1. Crass Børsting
    8. Feb 2006 00:36
    1

    Hvis der overhovedet skal serveres halal-slagtet mad, må det være deklareret meget tydeligt, så danske elever kan fravælge det.

    Ikke kun af politiske eller religiøse grunde, men også fordi mange sagkyndige mener, at halal-slagtning (ligesom jødisk schächtning) er dyrplageri.

  2. whodares
    8. Feb 2006 09:34
    2

    Helt enig, det er utåleligt at danske børn (samt de etnikkere af anden religion end islam) skal tvinges til at lægge under for islamistisk diktatur Bwaarr !

  3. Lisbeth
    8. Feb 2006 12:31
    3

    Fuldkommen enig. Det rene vandvid med halal slagtning til alle!

  4. vivi Andersen
    8. Feb 2006 22:00
    4

    Crass Børsting har ret : det skal tydeliggøres hvilket kød der er hala-slagtet .

    Det må da for hulen være en ret vi har om vi vil acceptere at spise kød fra dyr, der er slagtet på denne væmmelige måde : at få halsen skåret over i levende live og dø en langsom død, mens blodet løber ud af kroppen !

    Jeg vil IKKE spise noget sådant - og jeg vil kunne se på pakkerne om det jeg køber er slagtet på denne måde !!

    Og foruden denne slagtemetode kunne det være ganske interessant at finde ud af på hvilke andre områder vi ellers er blevet underlagt Islamiske regler !

  5. balder
    10. Feb 2006 02:43
    5

    Selvom man køber almindeligt kød kan det sagtens være halalslagtet eller schæchtet. Det sker f.eks. at de religiøse aftager foretrækker bestemte dele af dyret, da bliver resten solgt på det almindelige marked. Om jøder er særlig kvalitetsbevidste ved jeg ikke, men jeg har hørt at de er meget kræsne og sorterer meget i det schæchtede kød, hvorfor store dele af det faktisk ender som foder for mennesker der måske afskyer tanken om halalslagtet kød.

    I Norge og Sverige er halalslagtning forbudt, men import tillades. Det skulle medføre at halalslagtet kød er en særlig dansk eksportvare, og at rituelle slagterier skulle være en givtig industri i Danmark, der oven i forsyner de religiøse grupper med penge fra diverse afgifter de kræver for deres velsignelser.

  6. vivi Andersen
    10. Feb 2006 02:52
    6

    Jamen - dette må da kunne stoppes !

    Etiks og moralsk er det forkasteligt at aflive dyr på denne måde !

    I Danmark burde dette overhovedet IKKE kunne lade sig gøre at anvende disse 2 slagtemetoder .

    Problemet med dem er, at dyrene IKKE må gøres bevidstløse før man skærer halsen og luftrøret (!) over på dem.

    Ikke bare forbløder disse - men undervejs oplever de en intens rædsel ved dette ikke at kunne få luft !

    Hvorfor i al verden ligger vi så meget på knæ for 2 religioner, at vi tilsidesætte etiske regler og moralsk adfærd overfor dyrene i et land som Danmark ?

    Dette burde VI gøre noget ved !

  7. balder
    10. Feb 2006 10:47
    7

    Dette burde VI gøre noget ved !!

    Jeg mener Dansk Folkeparti flere gange har stillet forslag om forbud. Jeg var med da de lavede en underskriftsindsamling. Men sådanne initiativer har det med at forsvinde af bordet på en næsten umærkelig måde. Det ville være interessant at efterforske hvordan det sidste forslag blev nedstemt.

  8. asger
    15. Jun 2006 07:52
    8

    hej jeg kan ikke se at der skulle være noget galt med at spise rituelt slagtet kød, da det jo er samme kød som almindeligt kød. Og mig bekendt bruger man idag bedøvelse, det er jo meget rart for en muslim at vide at han trygt kan overlade sig selv til at spise noget mad uden at tænke på at det ikke er halal. For os danskere er det ligemeget vi er jo ireligiøse for det meste, for os ateister er det jo ligegyldigt om det er hallal, for os er det mad og kød. Det er måske mere tilrækkende at vide at der ikke er blod i det man spiser det kan godt være være ulækert nogle gange.

  9. asger
    15. Jun 2006 07:53
    9

    hej jeg kan ikke se at der skulle være noget galt med at spise rituelt slagtet kød, da det jo er samme kød som almindeligt kød. Og mig bekendt bruger man idag bedøvelse, det er jo meget rart for en muslim at vide at han trygt kan overlade sig selv til at spise noget mad uden at tænke på at det ikke er halal. For os danskere er det ligemeget vi er jo ireligiøse for det meste, for os ateister er det jo ligegyldigt om det er hallal, for os er det mad og kød. Det er måske mere tilrækkende at vide at der ikke er blod i det man spiser det kan godt være være ulækert nogle gange.

Links til dette indlæg

  1. http://www.google.dk/search?hl=da&q=muslimsk+k%C3%B8d&meta= ( 2. May 2007)

Tags

Arkiv

Relaterede

Seneste